fredag 26 november 2010

Det börjar bli trångt...


...på frukostbordet. Sydsvenskan startar med Ipad-tidning och prylnörd som man är kommer nu ytterligare en grej att pocka på uppmärksamhet vid dagens första nyhetsintag. Ekot på radion, Iphone, Mac och Ipad på bordet och javisst, också papperstidningen. SDS har jag läst hela mitt liv och på det sättet och kommer jag nog fortsätta ett bra tag till. En gammal dinosaurie som jag gillar papper. Grattis Sydsvenskan till bra initiativ, det visar att ni är med och tänker framåt. Ser fram emot första "numret" i min Ipad. Fick också tillfälle att diskutera detta med Sydsvenskans chefredaktör direkt vid ett rundabords-samtal förra fredagen. Där var många tankar om framtiden som ventilerades kan jag lova bland journalister, förläggare, tidningsmän och it-folk. Det enda vi var ganska överens om var väl att inget vet hur det kommer bli. Reaktionerna på SDS-chatten idag verkar positiva om Ipad-tidningen och det allra viktigaste är väl att tidningen anpassas till fler tablet-datorer som nu kommer som en lång svans efter Ipad. Förhoppningsvis blir det ingen jättedebatt om operativsystem m.m. eftersom det tror jag skulle skada introduktionen av elektronisk tidning till gemene man. En papperstidning kan alla läsa, man behöver inte veta om underlaget till tryckeriet har gjorts med Adobes programvaror eller nån annan. Därför bör etidningsläsaren också så långt det är möjligt befrias från att veta om det är operativsystem från Apple, Google, Microsoft eller nån annan som verkställer läsandet. Enkelhet vill man ha som tidningsläsare. Speciellt till frukosten då man är ganska mosig i huvet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar