söndag 7 november 2010

Hur tjänar man pengar...


...på digital text? Går på seminarium om detta senare i veckan och har nyss läst ett intressant blogginlägg på http://mediaevolution.se/2010/11/04/dags-att-vakna-till-digitalt-liv/. Försök att ta betalt för webbnyheter har hittills floppat så lite mer påhittighet än detta sätt kommer nog behövas.
Kan man överhuvudtaget rakt av räkna med att digitaliserade former av direktreklam, kataloger, gratistidning, dagstidningar, magasin, böcker m.m.. kommer funka på samma sätt som i den tryckta medievärlden? Troligen inte. I de tryckta medievarianterna är reklamfinansiering mest utpräglat i direktreklam- och gratistidningsvärlden och avtar fallande genom kataloger, manualer, magasin m.m. för att ersättas helt med konsumentfinansiering i bokvärlden. Boken är änsålänge nästan reklamfri och därmed dyr för konsumenten. Direktreklamen i brevlådan är helt reklamfinansierat, du skulle aldrig drömma om att betala för detta. Tvärtom motar många bort det med små skyltar på brevlådan "Ingen Reklam Tack!". Ipad börjar fungera så smått för försäljning av magasin och tidningar via App-store. Att sälja abonnemang för tillgång till hela ebokkataloger hade varit en dröm för bokläsaren men detta dröjer nog. Inte ens Amazon som ligger främst har detta på plats ännu. Det är främst rättighetsmarknaden som inte fixar detta. Barnes and Noble i USA kör en variant där du läser gratis ur deras katalog när du befinner dig i butiken. Lite innovation där! Väl i butiken kan du lockas att köpa annat.
Att ha en jättekatalog av eböcker tror jag inte är nödvändigt för en abonnemangstjänst. Även en topplistekatalog med säg de hundra mest populära böckerna skulle nog kunna hitta en hyfsad kundkrets.
Reklamen kommer mer och mer på internet och syns för konsumenten både i datorer, paddor och mobiler. Kanske är det oundvikligt med med reklam i eböcker framöver även om författarskrået vrider sig i plågor av bara tanken. Gratis Spotify funkar inte utan reklam. En framtida gratis Bookify troligen inte heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar