tisdag 3 oktober 2017

Elektricitetens cisterner och dammar byggs ut

Hur lagras energi?
Teslas produktionssiffror

Konstgjord lagring av energi kan man få till på lite olika sätt. Vatten i dammar, olja i cisterner och så el i batterier. Den sista formen har hittills varit ganska blygsam om man räknar total energimängd som lagras men desto större räknat i mängden av batterier på vår jord. Nu blir det ändring på den saken!

Bilens "tank" och grön lagring driver på.

Tre saker driver på elektrisk volymlagring just nu. elbilar, solceller och vindkraft. Elbilarna behöver "tankas" medan sol- och vindkraften behöver lagra överskottsenergi. För att öka lagringskapaciteten i världen behövs en enorm ökning i tillverkningskapacitet. Amerikanska Tesla Gigafactory och svenska Northvolt är två satsningar i den riktningen och ett hundratal likadana till kommer behövas över vår jord.

4 kWh är den nya litern. Men effektivare!

Lite överslagssiffror: Tänk dig att 1 liter olja motsvarar ca 10 kWh energi. En fulltankad modern dieselbil (60 l) skulle då förbruka ca 620 kWh på säg 120 mil (0,5 l/mil). En ny Tesla (model S) kör ca 50 mil på ett 100 kWh batteri. Den behöver 120/50 = 240 kWh för att köra 120 mil. Markant skillnad! Man kommer 2,5 gång längre med elbilen. Varför? Jo, för att förbränningsmotorn har kass verkningsgrad jämfört med elmotorn.  

100-tals 35 GWh-fabriker behövs

Tesla och Northvolt planerar och bygger nu i ett första steg jättefabriker för att möta lagringskrav för både bilar och hus. Tesla ska producera batterikapacitet på 35000000 (trettifemtusen) kWh per år och Northvolt 32000000. Fabrikerna blir kapacitetsmässigt likvärdiga alltså. Tesla nämner också på sin hemsida att 500000 elbilar ska produceras 2018, en siffra som matchar batterikapaciteten i fabriken väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar